رفتن به محتوای اصلی
x

دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط خانم سپیده صادقی با عنوان " ارزیابی خطرکمی میکروبی استفاده از کمپوست مواد زائد جامد شهری در پارک­های عمومی "

دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط

خانم سپیده صادقی در روز دوشنبه 29/6/1400 از پایان نامه خود با عنوان " ارزیابی خطرکمی میکروبی استفاده از کمپوست مواد زائد جامد شهری در پارک­های عمومی "به راهنمایی دکتر مهناز نیک آیین  و با مشاوره اساتید دکتر فرزانه محمدی و دکتر امیر حسین نافذ دفاع کردند.

عنوان:

چکیده

مقدمه: افزایش جمعیت شهری منجر به تولید انبوهی از مواد زائد جامد شهری  (MSW)شده است. به دلیل محتوای بالای مواد آلی مواد زائد در کشور­های در حال توسعه،کمپوست­کردن به عنوان یک آلترناتیو مناسب در مدیریت مواد زائد جامد شهری در نظر گرفته می­شود. شهرداری­ها معمولا از کمپوست ناپایدار در فضا­های شهری استفاده می­کنند. این نوع کمپوست می­تواند تهدید کننده سلامت عمومی باشد. بنابراین مهم است که خطرات میکروبی بالقوه مرتبط با کاربرد کمپوست مواد زائد جامد شهری در پارک­ها و فضا­های سبز عمومی برآورد شود.

مواد و روش‌ها: این مطالعه شامل دو مرحله: 1- بررسی حضور میکروارگانیسم¬ها در کمپوست مواد زائد جامد شهری 2- میزان کاهش میکروارگانیسم­ها در ¬کمپوست پخش شده¬ بر روی زمین بود. در مرحله­ی  اول نمونه¬های کمپوست جهت تعیین پارامتر­های میکروبی (انتروکوک روده­ای، کلیفرم مدفوعی، اشرشیاکلی، کلستریدیوم پرفرنژنس و سالمونلا و شیگلا) و فیزیکو­شیمیایی (شاخص جوانه­زنی، pH و رطوبت) مورد آزمایش قرار گرفتند. در مرحله­ی دوم مطالعه، کمپوست در سه پلات 5/4 × 5/4 متر برای چهار دوره، پخش شد و پس از فواصل زمانی مشخص برای حضور کلیفرم¬های مدفوعی، اشرشیاکلی، سالمونلا و انتروکوک روده ای مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین آنالیز ارزیابی خطر میکروبی با توجه به غلظت میکروارگانیسم پاتوژن انجام شد و احتمال عفونت ایجاد شده با مقادیر راهنما مقایسه گشت.

یافته‎ها: نتایج نشان داد، سالمونلا و کلیفرم­های مدفوعی به ترتیب در 14درصد و 27 درصد نمونه­ها بالاتر از حد استاندارد بودند. در میان شاخص¬های باکتریایی انتروکوک روده ای  در تمامی نمونه¬ها در غلظت بالایی وجود داشت. شاخص جوانه­زنی با میانگین 72/33 از استاندارد پیشنهادی شاخص جوانه­زنی کمتر بود. شرایط آب و هوایی (شاخص UV، دما و رطوبت هوا) در مناطق خشک و نیمه خشک می­تواند باعث افزایش ضریب واپاشی میکروارگانیسم­ها در طول زمان پخش کمپوست شود. ارزیابی کمی خطر میکروبی نشان داد میانگین خطر عفونت ناشی ازبلع اتفاقی برای هر دو حالت یک¬ بار تماس و سالانه برای باکتری سالمونلا پایین­تر از حد راهنمای WHO یعنی (3- 10 pppy به ازائ هر نفر در سال) به دست آمدکه نشان داد امکان ایجاد عفونت ناشی از این میکروارگانیسم در اثر بلع اتفاقی وجود ندارد.

نتیجه‎گیری: به طور کلی فرآیند کمپوست­سازی در حذف میکروارگانیسم­های شاخص و بیماری­زا به خوبی عمل نکرده است. عدم گذراندن مرحله­ی بلوغ وتثبیت کمپوست یا نرسیدن دما به حد تعیین شده در فاز ترموفیلیک در این فرآیند می¬تواند دلیل حضور این میکروارگانیسم­ها یا رشد مجدد آنها باشد. همچنین حضور بالای میکروارگانیسم های شاخص می تواند نشان دهنده ی حضور سایر میکروارگانیسم­های پاتوژن علاوه بر سالمونلا باشد که احتمال ایجاد خطر عفونت را برای افراد در معرض دارد. بنابراین لازم است ارگان­های مسئول دقت بیشتری در انجام فرایند کمپوست­سازی و کاربرد آن در فضای عمومی انجام دهند.

کلیدواژه‏ها: کمپوست، ارزیابی ریسک کمی میکروبی، مواد زائد جامد شهری، پاتوژن