رفتن به محتوای اصلی
x

دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط خانم منا حسینی

دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط

خانم منا حسینی در روز دوشنبه 29/6/1400 از پایان نامه خود با عنوان " کمی سازی مقدار آدنوویروس های عامل گاستروآنتریت در پساب فاضلاب شهری به منظور بررسی خطر میکروبی در مصرف‌کنندگان سبزیجات آبیاری شده با پساب فاضلاب "به راهنمایی دکتر مهناز نیک آیین  و با مشاوره مهندس حسن زاده دفاع کردند.

چکیده

مقدمه: پساب فاضلاب حاوی آلاینده های خطرناک از جمله میکروارگانیسم های بیماری‌زا می‌باشد و فرایند های متداول تصفیه اغلب قادر به حذف ویروس‌ها از پساب نیستند.آلودگی ممکن است از طریق مصرف محصولات خامی که با پساب آبیاری شده‌اند به مصرف‌کنندگان منتقل شود. هدف مطالعه حاضر کمی سازی مقدار آدنوویروس‌های عامل گاستروآنتریت در پساب فاضلاب شهری به‌منظور بررسی خطر میکروبی در مصرف‌کنندگان سبزیجات آبیاری شده با پساب فاضلاب می‌باشد.

مواد و روش: در این مطالعه ۶۵ نمونه پساب از دو تصفیه‌خانه بزرگ اصفهان جهت بررسی حضور و غلظت ادنو ویروس انسانی با استفاده از روش Real-Time PCR  آنالیز شد.

یافته: نتایج حاصل نشان داد که از مجموع ۶۵ نمونه فاضلاب که مورد آزمایش قرار گرفتند جمعاً ۴۴ نمونه مثبت بود. آدنوویروس‌ها با غلظت ۱۰۴×۶ و ۱۰۴×۵۰/۱ (Genomic copy/ml) به ترتیب در دو تصفیه خانه یافت شدند. بین غلظت آدنوویروس‌ها با دما و pH نمونه‌ها و باکتری های شاخص گروه کلیفرم رابطه معنی داری یافت نشد.  بیشترین غلظت آدنوویروس‌ها در فصل پاییز مشاهده شد. میانه خطر احتمالی ایجاد بیماری گاستروانتریت آدنوویروسی در جامعه در اثر مصرف کاهوی آبیاری شده با پساب فاضلاب 1- 10 × 31/1 به ازاء نفر در سال (pppy) و در اثر مصرف پیازچه آبیاری شده با پساب فاضلاب 2- 10 × 13/1 pppy، براورد شد که بالاتر از میزان خطر قابل قبول ارائه شده توسط  pppy )  WHO3- 10) است.

نتیجه‌گیری: بالا بودن غلظت آدنوویروس و حضور آنها در تمام فصول  نشان داد که واحدهای تصفیه متداول، توانایی کافی در حذف ویروس نداشته و آدنوویروس با مقاومت بالا شاخص مناسبی برای ارزیابی وجود میکروارگانیسم های پاتوژن می باشد. هم چنین استفاده از پساب فاضلاب ممکن است باعث نشر آدنوویروس ها در محیط شود و همچنین امکان انتقال آدنوویروس ها به مصرف کنندگان محصولات خام آبیاری شده با پساب وجود دارد.

کلیدواژه: آدنوویروس، سبزیجات آبیاری شده، پساب فاضلاب