رفتن به محتوای اصلی
x

جلسه دفاع از پايان‌نامه سرکار خانم لیلا کریمی دانشجوی کارشناسی ارشد آمار زیستی

دفاع  پايان‌نامه  کارشناسی ارشد آمار زیستی

جلسه دفاع از پايان‌نامه سرکار خانم لیلا کریمی دانشجوی کارشناسی ارشد آمار زیستی ، تحت عنوان

" بکارگیری مدل کریگینگ فضایی – زمانی چند متغیره در تحلیل پراکندگی آلاینده های PM2.5  و  PM10 در شهر اصفهان

 در سال 1394" به راهنمایی جناب اقای مهندس حسن زاده و مشاوره سرکار خانم دکتر زهرا حیدری روز یکشنبه 7شهریور1400 در دفتر گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی برگزار شد.

چکیده فارسی:                     

سابقه و هدف: امروزه بسیاری از شهرهای مهم دنیا با مشکلات زیست محیطی مواجه هستند، که در رأس آن وضعیت نامطلوب کیفیت هوا می باشد، در نتیجه قرار گرفتن شهروندان در معرض هوای آلوده در شهرهای بزرگ اجتناب ناپذیر است.

ذرات معلق PM2.5 و PM10 به عنوان یکی از مهمترین آلاینده ها محسوب می شود . با توجه به خطراتی که این آلاینده ها برای سلامت افراد ساکن در مناطق آلوده دارد شناخت و آگاهی نسبت به جوانب مختلف این مساْله از اهمیت بسزائی برخوردار می باشد. مطالعه حاضر با استفاده از مدل کریگینگ  فضایی – زمانی چند متغیره به بررسی الگوی پراکندگی آلاینده های  PM2.5 و PM10 در سال 1394در شهر اصفهان پرداخته است.

مواد و روشها: این مطالعه جز گروه مطالعات بوم شناختی است.در اين بررسي، داده های هواشناسی از ایستگاه هواشناسی سینوپتیک و داده های آلاینده هوا از ایستگاه پایش آلودگی محیط زیست طی سال 1394 تهیه شده است.

در اين بررسي با بکارگيري نرم‌افزار D-STEM به  مد‌ل‌سازي کریگینگ  فضايي- زماني آلاينده‌ های PM2.5 و PM10  براي 7 ايستگاه سنجش آلاينده شهر اصفهان در سال 1394، بصورت چند ‌متغیره پرداخته شد.

يافته‌ها: ماه اردیبهشت با میانگین 52 میکروگرم بر متر مکعب دارای بیشترین و ماه مهر با میانگین 14/27 میکرو گرم بر مترمکعب دارای کمترین غلظت ماهیانه PM2.5 می باشد. ماه آذر با میانگین 29/121و ماه مهر با میانگین 71/63  به ترتیب بیشترین و کمترین غلظت ماهیانه PM10 در سال 94 در شهر اصفهان می باشد.

میزان آلاینده PM10 با افزایش ارتفاع و دما به طور معناداری کاهش یافته (به ترتیب با ضرایب 139/0- و 020/0- ) و افزایش بارش و سرعت باد به طور معناداری (به ترتیب با ضرایب 083/0+ و 031/0+) بر غلظت آلاینده اثر افزایشی دارد.

میزان آلاینده PM2.5 با افزایش میزان بارش و دما به طور معناداری کاهش( به ترتیب با ضرایب 119/0- و072/0-) و افزایش ارتفاع و سرعت باد به طور معناداری (به ترتیب با ضرایب 052/0+ و006/0+ ) بر غلظت آلاینده  اثر افزایشی دارد.

 

نتیجه گیری: 

مطالعه حاضر نشان داد که تقریبا در بیشتر روزها و ماه های سال غلظت آلاینده های PM2.5 و PM10 بالاتر از استاندارد سازمان بهداشت جهانی است. خروجی این مطالعه می تواند در جهت کنترل و مدیریت آلاینده ها که بر سلامت و بهداشت شهروندان تاثیر دارد مورد استفاده قرار گیرد.

 

واژه‌هاي کليدي: مدل‌سازی فضايي- زماني، ذرات معلق، آلاینده PM2.5 و PM10