دفاع پایان نامه خانم مائده رحیمی اسکندری دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دوشنبه 9 شهریور1402 مائده رحیمی اسکندری دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت از پایان نامه خود با عنوان " بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانش آموزان ابتدایی ناحیه ی 4 اصفهان در سال 1401" به راهنمایی دکتر مریم عمیدی مظاهری و مشاوره دکتر محمد جواد طراحی دفاع نمودند.
چكيده فارسي
مقدمه:
رفتار های ارتقاء دهنده ی سلامت که شامل 6 بعد احساس مسئولیت ، مدیریت استرس، حفظ روابط بین فردی ، رشد معنوی، فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم می باشد، به دلیل افزایش هزینه های خدمات درمانی، تاکید سازمان جهانی بهداشت بر ارتقاء سلامت ، شکل گیری رفتار های ناسالم در دوره ی نوجوانی و قبل از آن و ارتکاب بیشتر به رفتار های ناسالم در بین نوجوانان، در مراقبت های بهداشتی بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته است.با وجود مداخلات مختلف، همچنان آموزش مهارت های زندگی مورد تاکید شمار زیادی از صاحبنظران این حوزه است.اما تعداد مطالعاتی که به بررسی ارتباط بین آموزش مهارت های زندگی با رفتارهای ارتقاء دهنده ی سلامت دانش آموزان ابتدایی پرداختند کم است.لذا این مطالعه به بررسی تاثیر آموزش مهارت زندگی بر رفتار های ارتقاء دهنده ی سلامت در دانش آموزان ابتدایی شهر اصفهان پرداخت.
مواد و روشها:
این مطالعه از نوع مداخله ی نیمه تجربی قبل و بعد است که بر روی 72 نفر از دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی انجام شد.از میان مناطق ششگانه ی شهر اصفهان یک ناحیه و سپس دو مدرسه از آن ناحیه به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند و از هر مدرسه به صورت تصادفی یک کلاس پایه ی ششم ( 36 نفر) انتخاب شد. 8 جلسه ی 60 دقیقه ای آموزش مهارت زندگی برای گروه مداخله برگزار شد. قبل، بلافاصله و یکماه بعد از مداخله از هر دو گروه توسط پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، رفتار های ارتقا دهنده سلامت والکر(HPLPII) و مهارت زندگی ساعتچی از آن ها آزمون گرفته شد.داده ها توسط آزمون های آماری در spss تجزیه و تحلیل گردید.
يافته ها
قبل از مداخله تفاوت معنی داری از لحاظ ویژگی های دموگرافیک، بعد تغذیه و رشد معنوی بین دو گروه مداخله و کنترل وجود نداشت.بعد از مداخله نمره ی کل رفتار های ارتقا دهنده ی سلامت، تغذیه و مسئولیت پذیری سلامت به طور معنی داری افزایش پیدا کرد.ولی ابعاد فعالیت بدنی،استرس و رشد معنوی تفاوت چندانی نداشت. همچنین مداخله به طور معنی داری بر روی افزایش نمره ی روابط بین فردی اثر گذار نبود.
نتيجه گيري:
آموزش مهارت زندگی می تواند یک روش موثر در افزایش نمره ی کل رفتار های ارتقا دهنده ی سلامت در بین دانش آموزان ابتدایی باشد.
كلمات كليدي: مهارت های زندگی، رفتار های ارتقاء دهنده ی سلامت ، مدارس ابتدایی