رفتن به محتوای اصلی
x

برگزاری جلسه کارگروه پیشگیری ازحریق و ایمن سازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

 

با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص انجام اقدامات لازم در ارزیابی ایمنی و تاب آوری تمامی مراکز تحت پوشش دانشگاه و رفع نواقص شناسایی شده در فرآیندهای لازم برای کاهش ریسک در این مراکز و ایمن سازی تمامی فعالیت ها در برابرحریق و حوادث، جلسه کارگروه پیشگیری از حریق و ایمن سازی مراکز تابعه (ذیل شورای سیاستگذاری و ایمن سازی مراکز تابعه دانشگاه) در روز سه شنبه مــورخ 16/5/1403 در محـل تالار کوثـر دانشکده بهداشت برگزار گردید. 

دکتر مصطفوی رئیس کارگروه سلامت، ایمنی و محیط زیست دانشگاه ضمن عرض خوشآمدگویی به تبیین دستورالعمل اجرایی ایمن سازی مراکز درمانی(مصوبه ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران) پرداختند و اشاره کردند هدف از تدوين اين دستورالعمل، ايمن سازی كالبدی مراكز درمانی با ارايه، فرايندهای لازم برای كاهش ريسک در اين مراكز با تعیین مسؤولیت هريک از دستگاههای اجرايی و موسسات ذیربط می باشد.ایشان در ادامه ايجاد، بهسازی و مقاوم سازی اين مراكز به نحوی كه ضوابط و معیارهای فنی بروز شده كشور و در زمان وقوع حوادث و سوانح در بخش كالبدی رعايت گردد را « ایمن سازی مراکز بهداشتی و درمانی » نامیدند.

رئیس کارگروه HSE دانشگاه در ادامه ضمن اشاره به حوزه شمول دستورالعمل مذکور و سطح بندی اهمیت مراکز درمانی، فرایندهای ایمنی سازی مراکز در حال ساخت و موجود را برشمردند و خواستار حمایت جدی مسئولین دانشگاه در تامین منابع مورد نیاز برای  اجرایی شدن این دستورالعمل شدند.

در ادامه مهندس غلامیان مدیر HSE و دبیر شورای پدافند غیرعامل و HSE دانشگاه ، ضمن ارائه دستورالعمل  تهیه شده در خصوص پیشگیری از حریق در واحد های تابعه عنوان کردند این دستورالعمل،  با هدف ارائه یک راهنما به منظور پیشگیری از آتش سوزی و تامین تجهیزات مناسب جهت مبارزه با آتش سوزی برای حفاظت از سرمایه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعم از کلیه پرسنل، اماکن، اسناد و مدارک، تجهیزات، تاسیسات، ماشین آلات و ذینفعان تهیه شده و در کلیه محیط‌های کاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کاربرد دارد. ایشان اشاره داشتند محتوای این دستورالعمل تنها بخشی از الزامات را پوشش می‌دهد و مراجعه به مراجع در حین اجرای دستورالعمل ضروری می‌باشد.

مدیر HSE دانشگاه با بیان اینکه مسئولیت کلی اجرای این دستورالعمل در واحدها بر عهده مدیر واحد( بالاترین مقام اجرایی واحد) می باشد، اظهار داشت مسئولیت نظارت بر اجرای این دستور العمل بر عهده کارگروه HSE دانشگاه است. 

وی ضمن اظهار امیدواری برای توجه هر چه بیشتر مسئولین دانشگاه به اهمیت HSE و پدافد غیر عامل در کلیه فعالیت های جاری، افزود برای اجرای این دستورالعمل تامین منابع انسانی، مالی و تجهیزاتی مورد نیاز ضروری و حائز اهمیت می باشد. مهندس غلامیان ضمن اشاره به آتش سوزی ها و اتفاقاتی که برای ایمنی مراکز درمانی می‌افتد اضافه کرد، ایمنی درکشور ما متولی درستی ندارد و هر وقت اتفاقی می‌افتد دنبال مقصر و متهم می‌گردیم که ناشی از نقص قوانین در این حوزه است  و چیزی که در کشور ما به ویژه در حوزه بهداشت و درمان و سایر حوزه‌ها می‌توان از آن به عنوان یک خلاء از آن یاد کرد، وجود یک وزارتخانه متولی ایمنی به مثابه یک وزارتخانه گمشده است. چیزی که در خیلی از کشورها وجود دارد و متولی ایمنی، سلامت و محیط زیست تلقی شده و مقولاتی چون مدیریت بحران و ... نیز ذیل آن تعریف می‌شود. وی در پایان خبر داد برای ایجاد فرهنگ ایمنی در سطح دانشگاه و آموزش کارشناسان متولی اجرای این دستورالعمل ( اعم از اعضای کمیته های پدافند غیرعامل و HSE، واحدهای سلامت در بلایا، کمیته های مدیریت بحران و...) کارگاهها و دوره های آموزشی بسیار خوبی تدوین گردیده که با حمایت مسئولین دانشگاه در صدد برگزاری آنها در سطح دانشگاه هستیم.

در بخش دیگری از این جلسه، مهندس سورانی و کارشناسان فنی و نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه، ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در راستای بهسازی بیمارستانها و سایر مراکز،  به بررسی درخواست واحد های تابعه جهت تـامین تجهیزات اعلام و اطفای حریق متناسب با وضعیت آنها پرداختند و یادآور شدند به منظور دستیابی به اهداف و چشم انداز کلیه فعالیت های مرتبط با ایمن سازی و پیشگیری از حریق، تامین منابع و تخصیص بودجه شرط اصلی و مهم می باشد.

دکتر پارسا معاون فنی مرکز بهداشت استان نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این زمینه در مجموعه های تحت پوشش معاونت بهداشت و ایجاد واحد سلامت در بلایا با هدف تقویت برنامه های حوزه های پیشگیری از حوادث و سوانح و بهره برداری از ظرفیت های موجود در راستای هم افزایی برنامه های در دست اجرا و جلوگیری از موازی کاری و  اتلاف منابع، تدوین دستورالعمل پیشگیری از حریق و اجرای آن در واحدهای تابعه را گام موثری در ایجاد ساختاری واحد در ایمن سازی مراکز دانستند و خواستار حمایت از این گونه اقدامات در سطح دانشگاه شدند. ایشان با بیان نکات فنی مد نظر معاونت بهداشت که می بایست در دستورالعمل مذکور درج گردد خاطر نشان کرد استفاده از فن آوری های جدید در پیشگیری از حریق  و ایمن سازی می تواند بسیار راه گشا باشد.

در ادامه جلسه مهندس فاطمی مسئول بهداشت حرفه ای بیمارستان فوق تخصصی الزهراء گزارش اقدامات انجام شده در راستای ایمن سازی بیمارستان را ارائه نمود و در پایان اعضای کارگروه به بیان دیدگاه های فنی خود در راستای مصوبات جلسه پرداختند.