دفاع پاياننامه کارشناسي ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار سرکار خانم نگار قطبی
نگار قطبی دوشنبه 23 بهمن 1402 از پایان نامه خود با عنوان" ارزیابی وضعیت افت شنوایی و ارتباط آن با ترازهای فشار صوت در فرکانس های مختلف در رانندگان ماشین های سنگین و نیمه سنگین " به راهنمایی دکتر سیامک پورعبدیان و مشاوره دکتر فرهاد فروهر مجد در دفتر گروه مهندسی بهداشت حرفهای دفاع نمودند.
چکیده
مقدمه: رانندگان، دارای نقش حایز اهمیتی در حمل و نقل و جابجایی بار با استفاده از وسائل نقلیه سنگین و نیمه سنگین هستند. این رانندگان به علت طی کردن مسیر طولانی و مواجهه مداوم با سر و صدای جاده در معرض عوارض مختلفی از جمله کاهش شنوایی هستند. با توجه به اهمیت پیشگیری از کم شنوایی و برای درک بهتر شیوع افت شنوایی در این رانندگان و میزان مواجهه با صدا در جادهها مطالعه حاضر بمنظور بررسی سطح صدا و میزان افت شنوایی در طیفهای فرکانسی مختلف طراحی و اجرا شد.
روشکار: این مطالعه بصورت مقطعی- تحلیلی در 692 نفر از رانندگان 16 نوع از ماشینهای سنگین و نیمه سنگین در ایران انجام پذیرفت. وضعیت شنوایی رانندگان در گوش راست و چپ با استفاده از شنوایی سنج بالینی Welton 1300 در یک اتاق عایق صدا و مبتنی بر راهنمای ارائهشده توسط انجمن گفتار- زبان شنوایی آمریکا اندازه گیری شد. تراز فشار صوت معادل (LAeq) در کابین رانندگان توسط صداسنج آنالیزور دار مدل Cel-440 و مطابق با استاندارد (ISO 9612 (1997 در شبکه A اندازهگیری شد. در نهایت با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 26، شیوع افت شنوایی، میزان افت شنوایی در فرکانسهای مختلف و ارتباط آن با میزان مواجهه با صدا در فرکانسهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: میانگین LAeq در ماشینهای مورد بررسی 98.5±89.75 تعیین شد. بالاترین میانگین LAeq مربوط به فرکانس 500 هرتز با dBA 76 /62 بود . بطور کلی میانگین LAeq در فرکانسهای پایینتر (250، 500، 1000) بیشتر بود. شیوع افت شنوایی در گوش راست و چپ به ترتیب 98.59 درصد و 74.64 درصد برآورد شد. بالاترین میانگین افت شنوایی در گوش راست و چپ مربوط به فرکانسهای 6000 و 8000 هرتز بود. تفاوت آماری معناداری بین LAeq داخل کابین ماشین افراد دارای افت شنوایی نسبت به افراد فاقد افت شنوایی در گوش راست و چپ وجود داشت (P<0.001). ارتباط آماری معناداری بین LAeq در فرکانس های مختلف در ماشینهای مختلف با افت شنوایی در فرکانسهای مختلف در گوش راست و چپ در اکثریت ماشینها به صورت معکوس مشاهده شد (P<0.05). بین سن و سابقه کار با افت شنوایی در گوش راست و چپ ارتباط معناداری مشاهده شد (P <0.001).
نتیجهگیری: رانندگان وسائل نقلیه سنگین و نیمه سنگین از سطح بالایی از افت شنوایی رنج برده و افت شنوایی در آنها مشابه با دیگر شاغلین صنایع در فرکانسهای بالا مانند 4000 و 6000 هرتز ایجاد گردیده است. با وجود عدم ارتباط فرکانسی بین صدا و کاهش شنوایی، افزایش سن و سابقه کاری و افزایش میزان مواجهه با صدا صرف نظر از فرکانس، میتواند منجر به افزایش افت شنوایی در این رانندگان بویژه در گوش چپ شود. طراحی مناسب کابین، نگهداری دورهای ماشینها، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی، کاهش مدت زمان رانندگی و بررسی دورهای سلامت رانندگان برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر افت شنوایی در آنها پیشنهاد میگردد.
کلیدواژه ها: مواجهه شغلی، صدا، افت شنوایی، رانندگان، ماشین سنگین