جلسه دفاع کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
در روز دوشنبه 26/2/1401 جلسه دفاع خانم معصومه کاظمی دانشجوی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت با عنوان" بررسی تأثیر مداخله آموزشی شناختی رفتاری بر رشد مهارتهای اجتماعی دختران نوجوان۱۳-۱۰ سال خمینی شهر"با راهنمایی سرکارخانم دکتر مریم عمیدی مظاهری و مشاوره جناب آقای مهندس اکبر حسن زاده برگزار گردید.
چکیده
نداشتن سلامت روان و اختلالات رفتاری از پیچیدگی های سلامت جوامع امروزی است؛ که پیامدهای نامطلوبی را در حوزه های سلامت روانی و اجتماعی در پی دارد.این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی شناختی رفتاری بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان انجام شد.
مواد و روشها:این مطالعه یک مداخله ی نیمه تجربی از نوع پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل تصادفی شده و جهت آن آینده نگر بود که در آن تعداد ۱۰۲ دانشآموز دختر ۱۳-۱۰ ساله، در شهرستان خمینی شهر اصفهان وارد مطالعه شدند ،۵1 دانشآموز به عنوان گروه آزمون در ۵ جلسه آموزشی مهارتهای اجتماعی، بصورت مجازی شرکت کردند و ۵1 دانشآموزان به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند در این مطالعه در بعد شناختی برای افزایش شناخت و درک افراد- از هیجانات خود و دیگران، شناخت مهارتهای ارتباطی و اجتماعی، استفاده از روشهای تقویت کلامی و غیر کلامی- از روش آموزش داستان گویی استفاده شد به اینصورت که با توجه به مطالب و موضوع جلسه، داستان کوتاهی بیان میشد و از دانشآموزان خواسته میشد نتیجهگیری خود از داستان را به عنوان تکلیف جلسه بعد آماده کنند. در بعد رفتاری- جهت آموزش بکارگیری سه سبک پاسخ دهی (ابراز وجود، عدم ابراز وجود و پرخاشگری) در تعاملات اجتماعی و چگونگی کنترل هیجانات در موقعیتهای مختلف- از شیوه آموزشی ایفای نقش استفاده شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون مخصوص افراد ۴ تا ۱۸ سال قبل و یک ماه بعد از مداخله آموزشی از هر دو گروه جمعآوری شد. دادهها توسط نرمافزار ۲۵ SPSS و آزمونهای Tمستقل، من-ویتنی وکای اسکوئر مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: آزمون t مستقل نشان داد که قبل از مداخله، میانگین نمره کل مهارتهای اجتماعی و حیطههای آن بین دو گروه آزمون وکنترل اختلاف معنادار نداشت P> ۰۵/۰ اما بعد از مداخله آموزشی شناختی رفتاری هیجان محور،میانگین نمره کل مهارتهای اجتماعی و حیطههای مهارتهای ارتباطی مناسب، رابطه با همسالان و رفتارهای تکانشی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری بیشتر از قبل بود ولی میانگین نمرات رفتارهای غیر اجتماعی و برتری طلبی بین دوزمان در گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری نداشت.
نتیجهگیری: آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر شناخت هیجانات و رفتارهای مناسب در انواع موقعیتها با استفاده از روش آموزشی داستان گویی و ایفای نقش، بر رشد مهارتهای اجتماعی نوجوانان، مؤثر میباشد و جهت کاهش رفتارهای غیر اجتماعی و برتری طلبی نیاز به مطالعات با تمرکز بیشتر بر محتوا و زمان آموزش می باشد.
کلیدواژهها: مهارتهای اجتماعی، نوجوانان، مداخله شناختی _ رفتاری، هیجان