رفتن به محتوای اصلی
x

شهرگاه، رویدادی از جنس هم اندیشی دانشگاه و مدیریت شهری این بار در حوزه ی محیط زیست

 

به منظور حرکت در راستای اهداف دانشگاه در خصوص پاسخگویی اجتماعی   صبح روز پنجشنبه، بیست و هفتم اردیبهشت ماه 1403 نشستی با عنوان شهرگاه به میزبانی معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و همکاری علمی و عملی گروه‌های مهندسی بهداشت محیط و آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشکده بهداشت با حضور مدیران شهرداری، اعضای شورای شهر، معاونین پژوهشی و اعضای هیئت علمی و کارشناسان مراکز دانشگاهی شهر اصفهان و دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم محیط زیست با تاکید بر مسایل محیط زیست در محل سالن شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار گردید. 

این جلسه با خوشامدگویی جناب آقای دکتر غلامرضا عسگری؛ معاون محترم تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شروع شد و در ادامه جناب آقای مهندس شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، چند تن از معاونین و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان به بیان نقطه نظرات خود درباره شهرگاه و نقش آن در ایجاد تعامل بین شهرداری و دانشگاه‎ در پیشبرد اهداف شهر و استان در حوزه محیط زیست پرداختند.

سپس سه نفر از مدیران محترم شهرداری ، موضوعات اولویت دار شهرداری اصفهان را به شرح زیر تشریح نمودند:

راهکارهای افزایش نرخ تفکیک پسماند از مبدا بر اساس فرهنگ بومی اصفهان

 چالش‌های اساسی در حوزه آلودگی هوا با تاکید بر ازن و UV

- مدیریت استفاده از پساب در فضای سبز شهری؛ چالش‌ها و راهکارها

با مشارکت اساتید، کارشناسان و مدیران بحث و تبادل نظر پیرامون مسایل مختلف در هر حیطه صورت گرفت و جلسه در  ساعت 12 و سی دقیقه با ذکر صلوات و با قرائت بیانیه پایانی خاتمه یافت.

 

 

 

بیانیه پایانی:

  1. در مبحث راهکارهای افزایش نرخ تفکیک از مبدا بر اساس فرهنگ بومی اصفهان، مقرر شد گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت با همکاری سایر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی عضو کنسرسیوم محیط زیست استان و با مشارکت مالی و اجرایی شهرداری اصفهان، نسبت به ارائه طرح های اجرایی در قالب Action Research  اقدام و طرح های پیشنهادی را جهت انجام مداخلات میدانی ارائه نمایند. 

  2. در خصوص مبحث آلودگی هوا با تاکید بر ازن و UV مقرر شد بازنگری قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی و ضمانت اجرایی بندهای قانون از طریق نمایندگان محترم مجلس در خواست و پیگیری شود. 

  3. طرح ابتکاری پیشنهاد شده توسط جناب آقای دکتر خان احمد عضو محترم هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح و مقرر شد با حمایت‌های مالی و لجستیکی معاونت محترم حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان بصورت عملی بر روی اتوبوس‌های شهری سنجش شده و راهکاری اجرایی نمودن آن بررسی گردد.

  4. مقرر شد تعداد و سطح ایستگاه‌های سنجش و پایش ازن در شهر اصفهان ارتقا یابد.

  5. مقرر شد پایش هوا در خصوص شاخص UV خورشیدی در شهر اصفهان در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

  6. مقرر شد از نظرات متخصصین اقلیم شناسی در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان استفاده گردد.

  7. در خصوص مدیریت استفاده از پساب در فضای سبز شهری؛ چالش‌ها و راهکارها،  مقرر شد استاندارد جدید وزارت بهداشت درباره استفاده مجدد از پساب در کشاورزی و فضای سبز و نسخه بازنگری شده آن توسط کارشناسان استان،  ازطرف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ابلاغ گردد.

  8. مقرر شد پیگیری لازم در خصوص نهایی شدن پیش نویس استاندارد استفاده مجدد از پساب از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و ابلاغ آن جهت اجرا ازمبادی مربوطه صورت پذیرد.