رفتن به محتوای اصلی
x

دفاع پایان نامه کارشناس ارشد آمار زیستی

 

در تاریخ ۳۰خرداد ماه ۱۴۰۰سرکار خانم پریسا ذاکری از پایان نامه خود  با عنوان" کاربرد درخت‌های کلاس پنهان مدل‎های رشد در بررسی روند تغییرات شاخص‌های چربی وقند خون بیماران پره ‌دیابتی وکلاس‌بندی آن‌ها"به راهنمایی دکتر آوات فیضی و مشاوره دکترمسعود امینی ودکتر اشرف امین الرعایا ودکتر فهیمه حقیقت دوست دفاع نمودند.

زمینه و هدف: بررسي سیر تغییرات شاخص های پیش بینی کننده ابتلا به دیابت در آینده نظیر قند و چربی های خون در افراد پر خطری مثل بیماران پیش دیابت مي‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در  مورد ابتلا به دیابت در این افراد فراهم کند. تحقیق حاضر با هدف کلاس بندی افراد در معرض خطر (پره دیابت) براساس سیر تغییرات شاخص‌های چربی‌خون و قندخون آن‌ها و بررسی ابتلا به بیماری دیابت در این کلاس‌ها بر روی نمونه‌ای از مراجعه‌کنندگان مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم اصفهان انجام شده‌است.

روش بررسی: افراد مورد بررسی در این مطالعه شامل ۱۲۲۸ بیمار پره دیابتی هستند که در طرح کوهورت در حال اجرای پیشگیری دیابت اصفهان شرکت کرده اند. متغیرهای دموگرافیک و بالینی بیماران شامل قندخون و شاخص‌های چربی‌خون با استفاده از پرسشنامه و اندازه‌گیری آزمایشگاهی به دست آمده‌اند. از مقادیر شاخص های یاد شده در زمان ورود به مطالعه، متوسط مقادیر در طول دوره پیگیری و در آخرین بار مراجعه به مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم برای تجزیه و تحلیل استفاده گردید. تحلیل داده ها با استفاده از درخت های کلاس پنهان مدل های رشد در نرم افزار Latent Goldنسخه v5 صورت گرفت. (LatentGOLD v5.0.0.14234)

یافته ها: میانگین)انحراف معیار( سن شرکت کنندگان، ۴۴(۸۶/۶) سال و دامنه سنی ۲۱ تا ۷۳ سال می باشند. در این پژوهش ۶/۷۳ درصد شرکت کنندگان را خانم‌ها تشکیل می دهند. براساس روند تغییرات شاخص قندخون، افراد به دو کلاس قندخون مختل کم‌خطر(۱۱۶۵=n) و قندخون مختل پرخطر(۶۳=n) دسته‌بندی شدند.  میانگین قندخون در کلاس اول (۲۸/۱۰۴) و در کلاس دوم (۴۱/۱۳۲)گزارش شد. ابتلا به دیابت در کلاس قندخون مختل کم‌خطر برابر با ۹/۳۵ درصد و در کلاس میانگین قند خون پرخطر ۱۰۰درصد شد. براساس روند تغییرات شاخص چربی های خون افراد به ترتیب تری گلیسیرید به دو کلاس نرمال (۹۹۸= n) و کلاس غیرنرمال (۲۳۰=n) دسته‌بندی شدند و ابتلا به دیابت در کلاس تری گلیسیرید نرمال برابر با ۲/۳۵ درصد و در کلاس غیرنرمال ۲/۵۷ درصد شد، کلسترول به دو کلاس غیرنرمال (۹۶۰= n) و کلاس نرمال (۲۶۸=n) دسته‌بندی شدند و ابتلا به دیابت در کلاس کلسترول غیرنرمال برابر با ۲/۳۸ درصد و در کلاس نرمال ۴/۳۷ درصد شد، HDL به دو کلاس نرمال (۷۵۲=n) و کلاس غیرنرمال (۴۷۶=n) دسته‌بندی شدند و ابتلا به دیابت در کلاس HDL نرمال برابر با ۱/۳۵ درصد و در کلاس غیرنرمال ۵/۴۱ درصد شد و در نهایت LDL به دو کلاس غیرنرمال (۹۳۴= n) و کلاس نرمال (۲۹۴=n) دسته‌بندی شدند و ابتلا به دیابت در کلاس LDL غیرنرمال برابر با ۶/۳۷ درصد و در کلاس نرمال ۶/۳۸ درصد شد. توزیع میزان ابتلا به دیابت درکلاس های تشکیل شده بر اساس همه شاخص ها به جز شاخص کلسترول و  LDL تفاوت معنی دار نشان داد (۰۵/۰ P<).

نتیجه گیری: درمطالعه حاضر این نتیجه حاصل گردید که ارتباط معناداری بین میزان ابتلا به بیماری دیابت و کلاس‌های مختلف تشکیل شده بر اساس سیر تغییرات شاخص های چربی و قند خون افراد در معرض خطر وجود دارد؛ بنابراین با کلاس بندی افراد در معرض خطر می‌توان ابتلا به این بیماری را پیش بینی و در نتیجه پیشگیری کرد و از اقداماتی همچون مدیریت وضعیت قند و چربی های خون بیماران پره‌دیابتی از طریق کلاس‌های مشاوره تغذیه و آزمایشات منظم دوره ای می‌توان در جهت کاهش ابتلا به دیابت در آینده در افراد پره دیابتی که در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری هستند، استفاده نمود.

 

کلیدواژه ها: چربی خون، قند خون، پره دیابت، دیابت، مدل‌های رشد، کلاس پنهان.