رفتن به محتوای اصلی
x

جلسه دفاع کارشناسی ارشد آموزش جامعه نگرآقای سعید سلیمانی

در روز چهار شنبه 23 شهریور 1401 آقای سعید سلیمانی از پایان نامه خود با عنوان"بررسی رابطه­ی ابراز وجود با رفتارهای پرخطر در دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال1399" با راهنمایی جناب آقای دکتر محمدجواد طراحی دفاع نمودند.

چکیده

مقدمه : امروزه بروز رفتارهای پرخطر در نوجوانان و جوانان به يکی از مهم­ترين نگرانی های جامعه تبديل شده و عوامل مختلفی بر آن تأثیرگذار است. لذا پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ی ابراز وجود با رفتارهای پرخطر دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.

روش‌ها : این مطالعه  مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که تعداد 402 نفر دانشجو(166 پسر و236 دختر) به صورت نمونه تصادفی چند مرحله­ای انتخاب و به سؤالات پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی (1975) و پرسشنامه رفتارهای پرخطر محمدخانی (1385) پاسخ دادند.سپس داده ها جمع آوری و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و شاخص­هاي آماري (فراوانی ، میانگین ، انحراف استاندارد ، آزمون t تست و آنالیز واریانس) انجام گرفت.

نتایج : نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که بین نمره­ی ابراز وجود با رفتارهای پرخطررابطه منفی معناداری وجود دارد (001/0p<) و هر چه نمره­ی ابراز وجود افراد بالاتر باشد، ارتکاب رفتارهای پرخطر در آنها کاهش می­یابد و برعکس.  همچنین تفاوت میانگین رفتارهای پرخطر در دو جنس معنادار بود و میانگین رفتارهای پرخطر در پسران بیشتر از دختران بود ( 001/0p<).

نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که مهارت ابراز وجود با بروزرفتارهاي پرخطر ارتباط داشته و به عنوان یکی از عوامل محافظت کننده در مقابل رفتارهای پرخطر، نقش بنیادین درسلامت روان افراد دارد به طوری که ابراز وجود پایین زمینه های ارتکاب رفتارهای پرخطر را فراهم می کند. لذا با کسب وتقویت مهارت ابراز وجود می­توان از میزان بروز رفتارهای پر خطردر سنین نوجوانی و جوانی تا حدودی جلوگیری کرد.

واژه‌های کلیدی: رفتارهای پرخطر ، دانشجویان جدیدالورود ، مهارت ابراز وجود .