previous next

جلسه دفاع از پایان نامه خانم زهره محبیان داشجوی کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای

جلسه دفاع از پایان نامه زهره محبیان داشجوی کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای   تحت عنوان:  «بررسی اثرات توام گرما و روشنایی بر روی میزان توجه و زمان واکنش در شرایط آزمایشگاهی»به راهنمایی : جناب آقای  دکتر حبیب ا.. دهقانو     مشاوره جناب آقای دکتر احسان ا.. حبیبیدر روز سه شنبه ۱۴/۱۰/۹۵در دفتر گروه مهندسی بهداشت حرفه ای برگزار گردید

 

چکیده

مقدمه:دربسیاریازمحیطهایکاریمواجههباگرما و روشناییبهصورتتواموجوددارد. تاکنون مطالعاتاندکی جهتبررسیاثر  توام گرما و روشناییبرعملکردهايشناختیافرادصورتگرفتهاستامااینمطالعاتنتوانسته اندبهنتیجه ايروشنوقطعیدراینزمینهدستیابند. دلیلاینامرتنوعآزمونهاوشرایطآزمایشگاهیبهکاررفتهاست. پژوهشحاضربهبررسیعملکردهايشناختی(توجه و زمان واکنش) دانشجویاندرمواجههتوام با سطوح مختلف دماو روشناییدرشرایطآزمایشگاهیپرداختهاست.

مواد و روش ها: این مطالعهتجربی در سال ۱۳۹۴بر روی ۳۳ نفر از دانشجویان (۱۶دختر و۱۷پسر) با میانگین و انحراف معیار سنی۳/۲ ±۱/۲۲ در اتاقک تنش های حرارتی دانشکدهبهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهانانجامشد. متغیر درصدتوجه با استفاده از آزمون نرم افزاری عملکرد پیوسته و متغیر زمان واکنش با استفاده از دستگاه سنجش زمان واکنش پس از ۵/۱ ساعت مواجهه توام با سطوح مختلف گرما (دماهایc°۲۲ وc°۳۷ ) و سطوح مختلف روشنایی(۵۰۰،۲۰۰ و ۱۵۰۰لوکس) اندازه گیری شدند.مدت زمان اجرای آزمونها ۵/۱ ساعت در نظر گرفته شد.  هر داوطلب در فواصل زمانی تعیین شده (۶۰،۳۰،۰ و ۹۰ دقیقه ) آزمونها را انجام می داد. دادهها با استفاده از آزمونOne-Way ANOVAو نرمافزار۲۰-spssموردتحلیلقرارگرفتند.

یافته ها:میانگین درصد توجه پس از مواجهه توام با سطوح مختلف گرما و روشنایی اختلاف معنی داری داشته و با افزایش گرما(دمایc°۳۷) و افزایش شدت روشنایی درصد توجه کاهش یافتهاست. یافته ها نشان داد که افزایش گرما و افزایش شدت روشنایی پس از گذشت ۵/۱ ساعت باعث اختلاف معنی دار و کاهش تعداد پاسخهای صحیح و افزایش خطاهای ارائه پاسخ ،پاسخهای حذف و زمان پاسخ شده است(۰۵/۰˂P).نتايجآزمونتوجه نشاندادبا کاهش دما (دمایc°۲۲ ) وافزایش شدت روشنایی درصد توجه افزایش یافته استو بالعکس(۰۵/۰˂P). درصد توجه در مواجهه با شرایط دمایc°۲۲ نسبت بهc°۳۷ افزایش یافته است(۰۵/۰˂P). نتایجنشاندادکه در دمایc°۲۲ بیشترین درصد توجه افراد در مواجهه با شدت روشنایی ۱۵۰۰ لوکس(۸/۹۹%) وکمترین درصد توجه در شدت روشنایی۵۰۰ لوکس(۴/۹۹%) بود.  در دمایc°۳۷ کمترین مقدار توجه در شدت ۱۵۰۰ لوکس (۶/۹۸%)  و بیشترین مقدار در سطح ۲۰۰ لوکس (۹/۹۸% ) بوده است. تحلیل های آماری نشان دادکه اختلاف درصد توجه در سطوح مختلف روشنایی معنی دار است(۰۰۴/۰P=).همچنین نتایج حاصل از آنالیز داده ها نشان داد که افزایش شدت روشنایی قادر به ایجاد تغییر معنی دار در میانگین زمان پاسخ (۰۵/۰˂P) پاسخ صحیح (۰۰۴/=P) خطای ارائه پاسخ (۰۰۱/۰=P) پاسخ حذف (۰۱۷/۰P=) می باشد.یافته ها حاکی از این بود که افزایش دما قادر به ایجاد تغییر معنی دار در میانگین زمانهای واکنش(ساده ،تشخیصی، انتخابی دو رنگ و انتخابی دو صدا) و همچنین خطای زمان واکنش شده است(۰۵/۰˂P). زمان واکنش در  مواجهه با تمام سطوح روشنایی دارای اختلاف معنی دار است(۰۵/۰˂P).با افزایش شدت روشنایی زمان واکنشو خطای زمان واکنشافراد کاهش یافته  و با کاهش روشنایی زمان واکنشو خطای زمان واکنش افرادنیز افزایش یافته است.میانگین زمانهای واکنش ساده، تشخیصی،انتخابی دو رنگ ، انتخابی دو صدا  و خطای زمان واکنش پس از مواجهه توام با شرایط افزایش گرما و افزایش شدت روشنایی روند افزایشی داشته و با کاهش گرما و افزایش شدت روشنایی روند کاهشی داشته اند و اختلافشان معنی دار بود (۰۵/۰˂P).

نتیجه گیری:نتایجاینمطالعهنشاندادکه افزایش توام گرما و شدت روشنایی (c°۳۷و۱۵۰۰لوکس) باعث کاهش درصد توجه ، افزایش زمانهای واکنش(ساده، ،تشخیصی، انتخابی دو رنگ و انتخابی دو صدا)و افزایش میانگین خطاهای زمان واکنش شده است. کاهش گرما و افزایش شدت روشنایی ( c°۲۲و۱۵۰۰ لوکس)باعث افزایش درصد توجه، کاهش زمانهای واکنش(ساده، ،تشخیصی، انتخابی دو رنگ و انتخابی دو صدا) و کاهش میانگین خطاهای زمان واکنش شده است.بنابراین ضرورياستدرموردطراحىمشاغلوفعالیتهایىکهمستلزمتوجه پیوستهویازمانواکنشمی باشندعاملروشنایی و گرمارامدنظرقرارداد.

کلیدواژه ها:گرما، روشنایی، اثرات توام، توجه، زمان واکنش، عملکرد شناختی