previous next

جلسه دفاع از پايان‌نامه خانم سهيلا پهلواني

جلسه دفاع از پايان‌نامه خانم سهيلا پهلواني

جلسه دفاع از پايان‌نامه خانم سهيلا پهلواني دانشجوي كارشناسي ارشد اپيدميولوژي تحت عنوان «ارزيابي تكامل كودكان يك ساله‌ي شهر اصفهان و عوامل مؤثر بر آن با استفاده از پرسشنامه‌ي سنين و مراحل (ASQ) در سال ۱۳۹۳» به راهنمايي مهندس مهري رجالي و مهندس اكبر حسن‌زاده در روز سه‌شنبه ۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ساعت ۱۲ در دفتر گروه اپيدميولوژي و آمار زيستي برگزار گرديد.

 

 

چكيده پژوهش:

مقدمه:

توجه به مقوله ي رشد و تكامل كودكان به عنوان نسل آينده كه منجر به تربيت نيروي انساني مولد ميگردد اهميت بسزايي دارد.كودك طي فرايند تكامل مهارتهاي جديدي را كسب مي كند و به بالندگي و بلوغ رفتار و عملكرد ميرسد.تكامل داراي ابعادي است كه كودك بايد مهارتهاي مربوط به هريك را در سن مناسب كسب كند در غير اينصورت دچار تأخيرتكاملي شده است. گفته شده كه ۱۶ - ۱۲ درصد كودكان دچار نوعي اختلال تكامل هستند . تأخير تكاملي اصطلاحي است كه عموما به كودكاني اطلاق مي شود كه خصوصيات برجسته ي تكاملي كه با توجه به سنشان از آنها انتظار مي رود را بروز نداده اند.طبق مطالعات انجام گرفته عوامل متعددي از جمله وزن كم تولد ، سن مادر در زمان بارداري ، چندقلوئي ، سابقه سقط در مادر ، جنس پسر ورتبه تولد ، فاصله سني با كودك قبلي و...در ايجاد تأخيرتكاملي كودكان مطرح است لذا اين مطالعه به منظور ارزيابي وضعيت تكاملي كودكان يكساله ي شهرستان اصفهان و عوامل مؤثربر آن انجام شده است.

مواد و روشها:

اين مطالعه به صورت همگروهي تاريخي است و نمونه گيري به روش تصادفي چند مرحله اي انجام شد. ۷۲۵ نفراز كودكان،ازمراكز بهداشتي–درماني تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي اصفهان درسال ۱۳۹۳ انتخاب شدند و اطلاعات آنها ازپرسشنامه ASQ وپرونده هاي خانوارآنها استخراج گرديد.
جهت تحليل داده ها از نرم افزار SPSS 20 و ضرايب همبستگي پيرسون و اسپيرمن ، آزمونهاي t مستقل ، آناليزواريانس يكطرفه، رگرسيون خطي چندگانه و آناليزكوواريانس استفاده شد و p<0.05 معني دار تلقي گرديد.

يافته ها:

ميانگين نمره تكامل در كودكان ۲۶.۷±۲۷۰.۳۰ به دست آمد و كمترين و بيشترين ميانگين نمره ي تكامل به ترتيب مربوط به حيطه هاي فردي–اجتماعي ) ۹.۱±۵۲.۳۸ ( و حركات ظريف ) ۵.۹±۵۶.۰۶ ( بود.نتايج حاصل از رگرسيون خطي و آناليز كوواريانس نشان داد متغيرفاصله سني باكودك قبلي با تكامل در حيطه حركات ظريف ) r=0.2 , p<0.001 ( ، تكامل فردي– اجتماعي (r=0.197, p=0.001) ،تكامل حل مسئله (r=0.18 , p=0.002) و تكامل كلي (r=0.1 , p=0.013) رابطه مستقيم دارد . تكامل حركات درشت در كودكان شهرستان شماره ۲اصفهان نسبت به شهرستان شماره ۱ ( p=0.003 ) و تكامل درحل مسئله (p=0.008) و تكامل كلي (p=0.02) دركودكان شهرستان شماره ۱ نسبت به شهرستان شماره ۲بيشتربود.نمره تكامل درحيطه حركات درشت با وزن بدوتولدكودك همبستگي مستقيم داشت) r=0.129 , p<0.001 (.تغذيه باشيرمادر نيزباعث بهبود نمرات تكامل درحيطه فردي–اجتماعي شد) p=0.024 (.رابطه ي بين جنسيت (p=0.024) ومحل سكونت شهري و روستايي ) p<0.001 (با تكامل درحيطه برقراري ارتباط معني دار گرديد.

بحث و نتجه گيري:

وضعيت تكاملي كودكان يكساله شهرستان اصفهان نشان مي دهد كه كودكان ازمراقبت هاي بهداشتي مناسبي برخوردارند ليكن باتوجه به مؤثربودن عواملي نظير وزن بدوتولد،فاصله سني باكودك قبلي،جنسيت ونوع تغذيه كودك درايجاد تأخيرتكاملي انجام مداخلات پيشگيري ودرماني به موقع براي كودكان ازطريق سيستم بهداشتي-درماني لازم به نظرمي رسد.

كلمات كليدي:

تكامل كودكان،كودكان يكساله ، ASQ
 

كلمات كليدي: